Burgerinitiatieven

Manifestatie in Brussel: “Een einde aan uithuiszettingen en 20% lagere huurgelden”

François Piette

François Piette|04 apr 2024|

Op zondag 31 maart hebben 330 mensen in Brussel gemanifesteerd voor betaalbaar wonen in de context van de vastgoedcrisis. Hun voorstellen zijn eerder stevig.

homeless person

Op de laatste dag van de maand maart 2024 manifesteerden 330 burgers in Brussel voor het recht op huisvesting. De manifestatie kwam er na een oproep van de Europese actiecoalitie voor het recht op huisvesting en op wonen in de stad. De manifestanten trokken de straten van de hoofdstad op om de hoogdringendheid te benadrukken van een recht op huisvesting dat “gerespecteerd wordt en toegankelijk is voor iedereen”.

Een unanieme kreet om waardigheid

Vanaf 15 uur weerklonken in metrostation Graaf van Vlaanderen slogans als “Huizen voor mensen, niet voor het geld“. De organisatie ‘Rassemblement bruxellois pour le droit à l’habitat’ (RBDH, vrij vertaald Brusselse vereniging voor het recht op wonen), de medeorganisator van het evenement, benadrukte dat “toegang tot waardige en betaalbare huisvesting een grondrecht is”. Voor de VZW “is en mag huisvesting nooit een product zijn dat bedoeld is om winst te maken op een investering”.

Voor de VZW is het zeer bedenkelijk dat de markt gedomineerd blijft door de private sector, met “als hoofddoel het maximaliseren van de winst op transacties”. De organisatie wees er ook op dat “duizenden mensen in België moeite hebben om een degelijke woning te vinden aan een prijs die in verhouding staat tot hun inkomen, of zelfs om een woning te vinden tout court. En dat zijn in de eerste plaats onder andere alleenstaande moeders, daklozen, mensen van niet-Belgische afkomst en mensen met een andere raciale achtergrond”.

Welke oplossingen?

RBDH roept op tot een significante stijging van het aantal sociale woningen en de invoering van strenge maatregelen om huurbedragen te checken en te verlagen. De organisatie heeft het over een minimaal quotum van 60% sociale woningen in alle grote publieke woonprojecten en 100% wanneer die gebouwd worden op publieke gronden. Private ontwikkelaars zouden dan weer verplicht moeten worden om “25% sociale woningen te voorzien in al hun projecten”.

Andere eisen zijn een verlaging van de huurprijzen met 20% onder de huidige referentiewaarden, verplichte registratie van huurcontracten en een einde aan uithuiszettingen zonder alternatieve huisvesting.

✨ Zoek je naar jouw droomwoning of wil je jouw vastgoed verkopen? Ontdek onze vastgoedzoekertjes-website, de ultieme bron om vastgoed in België te vinden en te verkopen! Of je nu wilt kopen, huren, verkopen of investeren, ons platform biedt talloze vastgoedadvertenties voor elk budget en iedere smaak. 

Verblijfpark ‘t Stropken moet blijven bestaan

Verblijfpark s'tropken moet blijven bestaan
Freddy Dhondt

Deel deze actie via:

Verblijfpark Stropken moet blijven bestaan anders staan er 50 gezinnen op straat door onvoorziene kosten van elektriciteitsaanpassingen.

Er staan hier 50 gezinnen alsook hebben we een sociaal project waarbij we mensen opvangen die op straat leven. Door een wetswijziging is de elektriciteit afgekeurd en moeten we alles vernieuwen. Als vzw mag je niet meer dan 25000 euro op de rekening staan hebben maar de werken gaan in totaal een 80000 euro kosten. Wij moeten nu een voorschot factuur betalen van een 57500 euro. 

Zelf kunnen we wel een stukje betalen maar hebben ook onze vaste maandelijkse kosten. Vandaar een oproep om 50000 euro in te zamelen om onze mensen niet op straat te moeten zetten. Het is de toekomst van heel veel mensen nu de huurprijzen zo hoog zijn. Hopend op jullie steun zijn we jullie al zeer dankbaar. 

is tegen het

"Project Mangalica"

Protest buurt tegen project Mangalica Gent
protest project Mangalica Gent

Reageren kan via hun emailadres leefbuurt@gmail.com

80-Jarige houdt stille mars in Lochristi om bushalte aan crematorium terug te halen

Radio 2, Annelies Houtman  Zondag 29 okt  17:48u

Jeanine Braekenier (80) uit Ledeberg heeft een stille mars gehouden van aan een bushalte langs de drukke Antwerpsesteenweg in Lochristi naar het crematorium, ongeveer een kilometer verder.  Dat is de afstand die ze moet wandelen sinds vervoersmaatschappij De Lijn in januari heeft beslist om de bushalte rechtover het crematorium af te schaffen. “Ik hoop dat ze op hun beslissing terugkomen”, zegt Jeanine. “Langs de weg die ik nu moet lopen zijn geen voetpaden, enkel kiezelsteentjes, en dat is met mijn rollator levensgevaarlijk”.

Sinds vervoersmaatschappij De Lijn haar dienstregeling in januari heeft aangepast, stopt de bus niet meer aan het crematorium van Lochristi. Heel wat haltes werden geschrapt, waaronder ook die bushalte. Jeanine “Babouche” Braekenier (80) kan daardoor niet meer rechtover het crematorium afstappen.

“Een schande”, vond Jeanine een paar maanden geleden al, “want je wil toch mensen uit je kennissenkring een laatste groet kunnen brengen?” Daarom startte ze in juni een petitie om De Lijn op haar beslissing te laten terugkomen, en een extra halte te vragen aan het crematorium. 

Op de dagen dat ze naar crematorium in Lochristi gaat, moet Jeanine noodgedwongen van de bus stappen langs de drukke Antwerpsesteenweg, die van Gent langs Lochristi leidt. Als ze daar is afgestapt moet ze nog een eind te voet langs een weg zonder voetpad. “Er liggen enkel kiezelsteentjes langs de weg, en dat is met mijn rollator levensgevaarlijk. Ik blijf daar in steken!”  

Jeanine heeft dan ook een duidelijke boodschap voor minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD): “Ik wil dat de bus (lijn 76 van De Pinte naar Wachtebeke, nvdr) blijft stoppen aan het crematorium. Ze moeten naar de mensen luisteren. Minister Peeters heeft toch de macht van de subsidie, ze heeft toch meer te zeggen dan De Lijn?”

Samen met Jeanine wandelden vanmiddag zo’n vijftig andere misnoegde gebruikers van De Lijn mee, elk met gelijkaardige motivatie: “Via een organisatie begeleid ik daklozen, vluchtelingen en mensen in armoede in hun rouwproces”, klinkt het bij Els. “Sinds de bus is afgeschaft kunnen mijn mensen niet meer aan het crematorium geraken, en kunnen ze daar dus niet meer rouwen”. “De mensen zijn niet mobiel genoeg meer om die lange afstand te overbruggen”, klinkt het ook. “Zonder openbaar vervoer geraken we er niet meer”.  

De Gentenaar 27 juni 2023

Jeanine op straat tegen het schrappen van bushaltes


Ze nadert de 80, maar dat weerhoudt Jeanine
er niet van om een petitie te starten:

“Ik doe het niet alleen voor mij, ook jonge mensen tekenen”

Jeanine zamelde op haar eentje al meer dan 1.300 handtekeningen in.

Sinds enkele maanden rijdt er geen lijnbus meer naar de halte Crematorium in Lochristi. Jeanine
Braekenier (79) vindt dat niet kunnen en startte met een petitie. “Ze moedigen ons aan om het
openbaar vervoer te nemen, maar tegelijk worden de bussen ingeperkt.”
Fien Lakiere

  • Vanaf begin dit jaar werden her en der in Gent bushaltes en ritten van De Lijn geschrapt. In
    het kader van ‘operationele noodzakelijkheid’ snoeide De Lijn in verschillende bussen, om
    te vermijden dat er op alle lijnen geschrapt zou moeten worden. Ook in Lochristi werd een
    halte geschrapt, die van bus 76 aan het crematorium Westlede.

De Gentenaar 27 juni 2023


“Ik vind het absoluut niet kunnen dat die halte weg is”, zegt Jeanine Braekenier. “Mensen moeten
toch een laatste eer kunnen betuigen aan vrienden en familie? Nu is de dichtste halte voor mij veel
te ver wandelen, met mijn rollator. Daardoor moet ik steeds beroep doen op andere mensen. Ze
houden geen rekening met oudere mensen
of mensen met kinderwagens. Ze moedigen ons aan om
het openbaar vervoer te nemen, maar tegelijk worden de bussen ingeperkt.”
Momenteel wordt de halte wel nog aangedaan door een belbus, maar dat vindt Braekenier niet
voldoende. “Dat is niet zo handig en toegankelijk, tegen dat je een doodsbrief in de bus hebt, ben je
al niet meer op tijd om te reserveren. Het beste zou zijn dat er een busje rijdt tot aan de ingang, want
van aan de halte zelf was het ook nog een eind stappen.”

Karakter en strijdlust
De kranige bijna-tachtiger uit Ledeberg besloot niet bij te pakken te blijven zitten. “Bij de besturen
word je van het kastje naar de muur gestuurd”, zegt Braekenier. “En ik ben nog al voor andere
zaken bij De Lijn en de ombudsdienst geweest, maar daar wordt over het algemeen toch niets mee
gedaan. Dus besloot ik om te beginnen met een petitie.”
Al enkele weken zamelt de vrouw op haar eentje handtekeningen in op straat. “Op de markt in
Ledeberg waar ik woon, maar ook op de Vrijdagmarkt en de Korenmarkt. Veel mensen willen
meteen tekenen, ik zit al aan meer dan 1.300 handtekeningen. Niet alleen voor die halte, maar ze
zijn het ook beu dat er in het Gentse alleen geschrapt wordt in de bussen.”

Haar verhaal maakt heel wat reactie los bij mensen die ze aanspreekt.

Met de petitie wil ze vooral het signaal geven dat er beter geluisterd zou moeten worden. “Ik doe
het niet alleen voor mij, ook jonge mensen tekenen. Met de handtekeningen wil ik bewijzen dat het
noodzakelijk is dat dit teruggedraaid wordt. Ik ben een echte Gentse, dus ik heb nog genoeg
karakter en strijdlust om mij hiervoor in te zetten.”


Gentenaars op straat tegen het schrappen van bushaltes: “Een kilometer stappen om
een bus te nemen? Onaanvaardbaar.”
Oplossing in 2024
Bij De Lijn zijn ze nog niet officieel op de hoogte gebracht van de petitie. “Uit cijfers van eind
vorig jaar bleken er gemiddeld een zestal reizigers per dag de halte te gebruiken, wel met een
duidelijke piek rond 1 november”, zegt de vervoersmaatschappij. “Dit is heel weinig, wat
bijgedragen heeft tot de beslissing om die te schrappen.

Het traject verder op de Antwerpsesteenweg zorgt voor een veel hoger bereik.”
De bedoeling is dat er een oplossing komt bij de invoering van de ‘basisbereikbaarheid’, een groot
plan voor het openbaar vervoer dat in januari volgend jaar zou ingevoerd worden in Gent. “We
hopen dat het vervoer op maat daarvoor een oplossing kan bieden”, klinkt het.

Download het formulier en stuur dit naar ons contactadres

petitie de lijn