Thuispunt Gent, zo ga je niet met ‘mensen’ om.

Vorige week was Volksraad eveneens op afspraak met een dakloze bij ThuispuntGent

Toen ik aankwam, stelde ik vast dat er een achttal mensen buiten in de regen aan het wachten waren.Op openingstijd werd nagekeken wie er een afspraak had. De mensen die er geen hadden werden weggezonden met de opdracht om eerste een afspraak in te plannen. 

Kan u zich dat inbeelden? U bent dakloos en je dient eerst ergens digitaal een afspraak in te plannen…

De persoon die mijn cliente bediende was correct in haar uitoefening. De persoon die haar doorverwezen had, een OCMW sociaal werker, is een ander verhaal om binnenkort te publiceren.

Wat me heel erg tegen de borst stuitte was zeker de omkadering, volledig achter glas, alsof dat het besmettelijke entiteiten waren.

 

Johan de Troyer

Dag mensen
Vandaag wil ik iets belangrijks van me afschrijven. Ik ging met een dakloze persoon op afspraak bij Thuispunt Gent voor de actualisatie van haar dossier (dit kon wegens omstandigheden niet online). Bij aankomst deden er twee dames open. De houding was gewoon DEGOUTANT, denigrerend. De dame in kwestie liet ons niet uitspreken, beweerde dat wij geen afspraak hadden gemaakt, wou ons gewoon buiten laten staan. Ik was nog rustig maar mijn (sociaal werk) hart klopte vele malen sneller en mijn bloed kookte. Is dit de huidige dienstverlening?
Ik heb haar duidelijk aangesproken dat dit een tekort aan respect is en dat ik deze houding en manier van werken als sociaal werker een schande vind. Respect naar belanghebbenden moet centraal staan. Maar je macht en autoriteit tonen op een denigrerende manier was voor mij een brug te ver.
Ze liet ons uiteindelijk binnen en een collega hielp ons verder, waarop ze achteraf naar ons toekwam en toegaf dat we wel degelijk een afspraak hadden en dat ze fout was.
Mensen, aub. Gebruik je positie als sociaal werker/hulpverlener om mensen hun belangen te behartigen en niet om hen te behandelen als vuil. Dit is niet de eerste maal dat ik dit meemaak en het contrast tussen collega’s onderling en de houding ten aanzien van belanghebbenden (waarvan ze niet verwachten dat er een sociaal werker als ik tussen zit) is soms echt om te huilen. Spreek je collega’s en andere hulpverleners aan zodat dit gedrag niet getolereerd of genormaliseerd wordt.
Wat meer empathie, begrip en respect. Natuurlijk niet aan al de goede hulpverleners daar ❤️
Alle reacties:
Jij en 58 anderen
 
 
 
Heel goed gedaan en herkenbaar en meer dan terecht
Lut Vael
Helaas ook al meermaals moeten meemaken. Ik volg je houding volledig en veel respect voor jou
Kimmy Vermeulen
Ik zal niet te veel zeggen maar je bent niet de enige 🙃
Hopelijk voelen jij en je cliënt zich oke! ❤️
Kimmy Vermeulen
Btw net zoals Dimensa, heeft ook Thuispunt een klachtendienst. Zeker doen. Dit is echt niet oke.
 
THUISPUNTGENT.BE
Een klacht indienen 
 
Sarah Eggermont
Kimmy Vermeulen ga zeker klacht neerleggen. Was echt respectloos. Met dimensa heb ik tot nu toe nooit zo een negatieve ervaring gehad♥️ was een vriendendienst dus heb haar wel goed kunnen opvangen maar was heel onaangenaam
Willy Verbeek
Goed gedaan bravo
Neslihan Dogan
Zo belangrijk dat jij ernaast stond, Sarah❤️ Keep on doing what you do, keep on being vocal
 
 
Evelyne Maryem Donya
Bedankt om te delen!
Soms denken mensen dat we (EHVV) overdrijven ofwel zijn we te gevoelig. … 
Meer weergeven
 
Sarah Eggermont
Evelyne Maryem Donya jullie overdrijven zeker niet lieve Evelyne. Dit is maar een tipje van de ijsberg en enkel met hetgeen ik zelf heb gezien en meegemaakt kan ik al een boek schrijven. Heel vies hoe ‘hulpverleners’ de neoliberale en individualistisch… 
Meer weergeven
Els De Clippeleir
Pijnlijk herkenbaar en echt idd niet ok!